برای همکاری با رباتها آماده شوید
اکنون نیمهعمر یک مهارت از ۳۰ سال به حدود ۶ سال کاهش پیدا کرده است
از آنجایی که ما در میانه تأثیر دگرگونکننده «چهارمین انقلاب صنعتی» هستیم، زمان آن فرا رسیده است که خود را برای مشاغل آینده آماده کنیم. در زمان کوتاهی، حتی در پنج سال آینده، بیش از یکسوم مهارتهایی که امروزه در فضاهای کاری اساسی میدانیم، دچار تحول خواهد شد. این نکته در «گزارش مشاغل آینده» آمده است که توسط انجمن جهانی اقتصاد تهیه شده است.
نوآوریهای فناورانه با شتاب بسیار از راه رسیدهاند و این بدان معناست که بیشتر ما در آینده نزدیک باید در فضاهایی کار کنیم که هوش مصنوعی و روباتها نیز در آن حضور دارند. پرسشی که در اینجا مطرح میشود این است که چه کار میتوانید بکنید تا از این منحنی تغییر جلو بیفتید؟
نخستین گام این است که خود را مسئول بدانید که در تمام عمر مشغول یادگیری باشید تا بتوانید مهارتهایی را کسب کنید که برای موفقیت شما در محیطهای شغلی آینده ضروری هستند.
10 مهارتی که برای مشاغل آینده به آنها نیاز دارید اینها هستند:
خلاقیت
نیروهای کار انسانی در آینده نیاز خواهد بود که خلاق باشند تا بتوانند بهخوبی و بهطور کامل مزایای همه چیزهای جدیدی را که آینده آنها را نشان خواهد داد تشخیص دهند، یعنی محصولات جدید، روشهای جدید کار کردن و فناوریهای جدید.
رباتها در حال حاضر نمیتواند در امر خلاقیت با انسانها رقابت کنند. فضاهای کاری آینده قطعاً به روشهای جدید فکر کردن نیاز خواهند داشت و خلاقیت انسانی کلید یافتن چنین روشهایی است.
هوش عاطفی
هوش عاطفی یعنی توانایی انسان برای اینکه از عواطف خود آگاه شود، آنها را تحت کنترل درآورد و آنها را بیان میکند. داشتن این ویژگیها نشاندهنده هوش عاطفی فرد است. همچنین فردی که هوش عاطفی بالایی دارد از عواطف دیگران آگاه است. اگر همدلی، امانتداری و توانایی همکاری مؤثر با دیگران را داشته باشید، این بدان معناست که شما از هوش عاطفی بالایی برخوردارید.
یک ماشین نمیتواند بهسادگی جانشین تواناییهای انسان برای برقراری ارتباط با دیگران شود. پس کسانی که از هوش عاطفی بالایی برخوردارند در آینده مورد نیاز خواهند بود.
تفکر تحلیلی (انتقادی)
فردی که مهارتهای تفکر انتقادی را دارد، کسی است که راه حلهای خلاقانه و ایدههای جدید ارائه دهد و مسائل پیچیده را با استفاده از استدلال و منطق حل کند و دلایل و استدلالها را ارزیابی کند. نخستین گام پیشرفت در تفکر انتقادی، تحلیل روند دادهها از منابع گوناگون است.
پس از مشاهده، کسی که توانایی تفکر تحلیلی بالایی دارد، بیشتر از هیجانات بر استدلالهای منطقی تکیه میکند، مزایا و معایب هر موقعیت را میسنجد و برای رسیدن به بهترین راه حل ممکن ذهن خود را باز میگذارد. کسانی که از قدرت تفکر تحلیلی بالایی برخوردار هستند، در آینده برای مدیریت تقسیم کار بین ماشین و انسان مورد نیاز خواهند بود.
یادگیری فعالانه با طرز فکر مبتنی بر رشد
هر کسی در آینده مشاغل باید بهنحو فعالانه یاد بگیرد و رشد کند. فردی که طرز فکر مبتنی بر رشد داشته باشد، درک میکند که تواناییها و هوش او امکان بهبود پیدا کردن و توسعه یافتن دارند و میداند که تلاشهای وی برای کسب مهارتهای جدید به دستاوردهای بزرگتری منجر خواهند شد. در نتیجه خود را به چالش میاندازد، از اشتباهات خود درس میگیرد و بهطور فعالانه به دنبال کسب دانشهای جدید است.
داوری و تصمیمگیری
در فضاهای کاری آینده تصمیمگیری انسانی به امری بسیار پیچیدهتر تبدیل خواهد شد. اگرچه ماشینها و فناوری اطلاعات میتوانند دادهها را پردازش کنند و ایدههایی ارائه کنند که جمعآوری آنها برای انسانها غیرممکن است، در نهایت به یک انسان نیاز است که تصمیم بگیرد و تصمیمگیری خود را با در نظر گرفتن پیامدهای گستردهای انجام دهد که تصمیمش ممکن است بر سایر بخشهای کسبوکار و پرسنل داشته باشد و تأثیرات تصمیم خود را بر حساسیتهای انسانیتر مانند اخلاق ببیند.
تعامل بینفردی
توانایی تبادل اطلاعات و مفاهیم بین افراد در چهارمین انقلاب صنعتی مهارتی بسیار اساسی محسوب خواهد شد. این بدان معناست که افراد باید توانایی خود برای برقراری ارتباط مؤثر با دیگر افراد را تقویت کنند تا بتوانند درست صحبت کنند و از لحن صدا و رفتار بدنی درست استفاده کنند و بتوانند پیام خود را بهخوبی به دیگران منتقل کنند.
مهارتهای رهبری
ویژگیهایی که اغلب با رهبری وابسته هستند، مانند الهامبخش بودن و کمک به دیگران برای اینکه به بهترین نسخه خود تبدیل شوند، برای محیطهای کاری آینده ویژگیهایی ضروری محسوب میشوند. اگرچه چارتهای معمولی سازمانهای امروزی چندان در آینده متداول نخواهند بود، افراد همچنان برای حل مسائل و پیشنهاد راه حل نقشهای رهبری را در تیمهای کاری و گروهها یا در کار با کارکنان و زیردستان به عهده خواهند گرفت.
تنوع و شعور فرهنگی
همچنانکه جهان ما و فضاهای کاری روزبهروز متنوعتر و گشودهتر میشوند، ضروری است که افراد مهارتهایی کسب کنند به منظور درک، احترام گذاشتن و همکاری با دیگران، بهرغم متفاوت نژاد، فرهنگ، زبان، سن و سال، جنسیت و گرایشهای جنسی، باورهای سیاسی و مذهبی و غیره. توانایی درک و انطباق با دیگرانی که ممکن است روشی متفاوت از ما برای درک جهان پیرامون خود داشته باشند، نهتنها تعاملات افراد را در درون سازمانها بهبود میبخشد، همچنین باعث میشود محصولات و خدمات یک سازمان جامعتر و موفقیتآمیزتر باشند.
مهارتهای فنآوری
چهارمین انقلاب صنعتی که موتور محرکه آن نوآوریهای فناوری مانند هوش مصنوعی، دادههای کلان، واقعیت مجازی، بلاکچین و غیره هستند، در حال ظهور است. این بدان معناست که هر کس در آینده به سطح معینی از توانایی تطبیقپذیری با فناوریهای پیرامون خود نیاز دارد.
در سطوح اولیه، کارکنان در اغلب مشاغل لازم است به دادهها دسترسی داشته باشند و بدانند که چگونه باید از آنها استفاده کنند. این کار به داشتن برخی مهارتهای فناوری نیاز دارد. در سطحی بسیار بنیادیتر، هر کس لازم است بتواند تأثیر احتمالی فناوریهای جدید را بر صنعت، کسبوکار یا شغل خود درک کند.
استقبال از تغییرات
به منظور سرعت بخشیدن به تغییرات در جهان مشاغل آینده، لازم است افراد چابک باشند و بتوانند تغییرات را بپذیرند و آنها را گرامی بدارد. نهتنها لازم است اذهان ما در آینده انعطافپذیرتر باشد، همچنین لازم است که خود را نیز سازگارتر کنیم. زیرا ضروری است که با فضاهای کاری در حال تحول و با انتظارات و مجموعه مهارتهای در حال تغییر هماهنگ شویم. یک مهارت ضروری در چهارمین دوره انقلاب صنعتی، توانایی دیدن تغییرات نه بهعنوان یک مانع، بلکه بهعنوان فرصتی برای رشد و نوآوری است.
از آنجایی که اکنون نیمهعمر یک مهارت از ۳۰ سال به حدود ۶ سال کاهش پیدا کرده است، برای همه ما زمان آن فرا رسیده است تا مهارتهای جدیدی کسب کنیم که ما را در فضاهای کاری آینده به نیروهایی ارزشمند تبدیل کنند. شما تصمیم دارید اول از همه کدام مهارت را بیاموزید؟