بیمه بیکاری

انجام امور مربوط به بیمه بیکاری توسط سایت کاریابی کارتلنت

سایت کاریابی کارتلنت (زیرمجموعه مجتمع فنی تهران)دارای مجوز انجام امور بیمه بیکاری از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

بیمه بیکاری چیست؟

 بیمه بیکاری مقرری است که توسط سازمان تامین اجتماعی به کارگران و کارمندانی تعلق می‌گیرد که به صورت غیرارادی از کار خود بیکار شدند و در حال حاضر بیکار به شمار می‌آیند. این در حالی است که، عیدی از طرف کارفرما به افرادی داده می‌شود که مشغول کار در شرکتی هستند.

گروهی متشکل از نمایندگان اداره کار و رفاه اجتماعی، تعاون و سازمان تأمین‌ اجتماعی مسئول تشخیص ارادی و غیرارادی بودن بیکاری است؛ و شعب تأمین‌ اجتماعی پس از تأیید ادارات نامبرده، درخصوص برقراری و پرداخت مستمری بیکاری برای بیمه‌شدگان اقدام می‌کنند. پرداخت بیمه بیکاری مطابق با حداقل دستمزد است. به موجب قانون، کارگرانی که مشمول بیمه بیکاری می‌شوند، پرداخت بیشترین سهم بیمه بیکاری ٨٠ درصد حقوق آنها است که این درصد نباید از حداقل مزد کمتر باشد و ٥٥ درصد از آن به عنوان حداقل مزدی که در سه ماه قبل از بیکاری دریافت کرده‌اند، ١٠درصد حق همسر و ١٠ درصد برای دو فرزند است.

شرایط پرداخت بیمه بیکاری

برای دریافت بیمه بیکاری باید فرد دارای شرایط زیر باشد:

مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند؛

تبعه کشورهای خارجی نباشند؛

مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشند؛

دارای حداقل ٦ ماه سابقه پرداخت حق بیمه باشند؛

در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشند؛

از محل کار اخراج شده باشند؛

داشتن یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه؛

داشتن کارت پایان خدمت (برای آقایان) و یا گواهی اشتغال به تحصیل.

 

حقوق بیمه بیکاری چقدر است؟

حق بیمه بیکاری که به میزان 3 درصد دستمزد بیمه شده است، باید توسط کارفرما پرداخت شود. مبلغی که به عنوان حقوق و مستمری به فرد بیمه شده تعلق می‌گیرد هم به اندازه 55 درصد از حقوق او در زمان اشتغالش است. اگر شخص بیکار شده سرپرست خانوار باشد به ازای هر فردی که تحت سرپرستی او است، 10 درصد به آن مبلغ اضافه می‌شود. لازم به ذکر است که این مبلغ تنها تا سقف 4 نفر از افراد تحت سرپستی او تعلق می‌گیرد. بر اساس قانون بیمه بیکاری جدید حقوق پرداختی به عنوان مستمری نباید کمتر از دستمزد مصوب سالانه شورای کار باشد.

چندبار میتوان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

شاید شما هم از آن دسته افراد بدشانسی هستید که از دست دادن کار را برای بار چندم تجربه می‌کنید و برایتان این سوال پیش آمده که تا زمان پیدا کردن دوباره کار می‌توانید از مستمری بیکاری استفاده کنید یا خیر. طبق قانون بخشنامه بیمه بیکاری هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد دفعات دریافت مستمری بیکاری وجود ندارد.

آیا استفاده نکردن از بیمه بیکاری در بازنشستگی تاثیر دارد؟

بر اساس قوانین تامین اجتماعی دریافت بیمه بیکاری به طور کلی عواقبی از لحاظ سابقه بیمه در پی ندارد. اما دریافت آن می‌تواند بر مبلغ مستمری و حقوق بازنشستگی افراد تاثیراتی داشته باشد. البته از آنجیی که محاسبه مستمری بازنشستگی بر اساس پرداختی حق بیمه افردا در دو سال آخر اشتغال آن‌ها است، اگر دریافت بیمه بیکاری در دو سال آخر مانده تا بازنشستگی نباشد، تاثیری هم بر حقوق بازنشستگی افراد ندارد.

مراحل درخواست بیمه بیکاری چقدر طول میکشه؟

اگر به موقع و تا پیش از گذشت 30 روز از تایخ بیکاری به سازمان کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنید، ظرف مدت زمان 10 روز نمایندگان سازمان تامین اجتماعی مدارک شما را بررسی کرده پس از تایید اقدام به پرداخت آن می‌کنند. پس حداقل دو هفته و حداکثر 40 تا 50 روز از تاریخ بیکاری شما طول می‌کشد تا بتوانید مستمری بیکاری خود را دریافت کنید. این بازه طولانی به زمان مراجعه شما بستگی دارد.

چه کسانی مشمول دریافت مقرری بیکاری هستند؟

تمام افراد بیمه‌شده در صورتی که بدون میل و اراده بیکار شوند و دارای حداقل شش ماه سابقه پرداخت حق‌ بیمه باشند می‌توانند از مقرری بیکاری استفاده کنند.

مطابق شرایط مستمری بیکاری ، اخراج از محل کار و داشتن ٦ ماه حق بیمه مهمترین شرط پرداخت بیمه‌بیکاری است.

شرایط برای آن دسته از بیمه‌شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، جنگ، زلزله و آتش‌سوزی بیکار می‌شوند ، متفاوت است و آنها برای دریافت مستمری بیکاری نیازی به داشتن حداقل سابقه ندارند؛ و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند، می‌توانند مقرری بیمه‌ بیکاری دریافت کنند.

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟

بیمه بیکاری می‌تواند بخشی از معضلات و نگرانی‌های بابت بیکار شدن را پوشش دهد. اما متاسفانه این خدمت به برخی افراد تعلق نمی‌گیرد. اتباع خارجی شاغل در ایران، مستمری بگیران و بازنشستگان، کسانی که از مستمری از کار افتادگی دائمی استفاده می‌کنند و افرادی که کارفرمای آن‌ها در حین اشتغال برایشان حق بیمه بیکاری پرداخت نکرده است، از آن دسته افراد هستند.

 

مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری

برای دریافت بیمه بیکاری، فرد متقاضی باید مدارک زیر را یا به صورت حضوری به اداره کار و تعاون ارائه دهد یا در سامانه بیمه بیکاری بارگذاری کند.

اصل یک سال آخر قرار داد ؛

اصل تمام صفحات شناسنامه؛

چهار قطعه عکس سه در چهار؛

اصل کارت ملی؛

اصل آخرین مدرک تحصیلی یا مدرک فنی؛

کپی صفحه اول دفترچه بیمه؛

اصل و کپی گواهی کار از شرکت؛

معرفی نامه کارفرما؛

اصل و کپی کارت پایان خدمت برای آقایان.

 

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری

مدت پرداخت بیمه‌‌بیکاری به بیمه‌شدگان واجد شرایط به سابقه پرداخت حق‌ بیمه از سوی آنان بستگی دارد و مدت آن از ۳۶ ماه برای بیمه‌شدگان مجرد و ۵۰ ماه برای بیمه‌شدگان متأهل و متکفل بیشتر نیست.

هزینه انجام ثبت نام بیمه بیکاری توسط کاریابی کارتلنت

هزینه انجام تمامی امور مربوط به بیمه بیکاری توسط کاریابی کارتلنت، تنها 250هزارتومن می‌باشد که ابتدای انجام کار از شخص دریافت میشود. قابل توجه است که جز این مبلغ، هیچ هزینه دیگری در طول انجام روند ثبت نام و... از فرد متقاضی دریافت نمی‌شود.

برای دریافت بیمه بیکاری به کجا مراجعه کنیم؟

کاریابی کارتلنت با دریافت مدارک ، ثبت نام شما را در سامانه جامع روابط کار انجام می‌دهد. شما میتوانید با مراجعه ی حضوری به واحد کاریابی کارتلنت و ارائه مدارک خود به کارشناس واحد کاریابی، ثبت نام خود را جهت دریافت بیمه بیکاری انجام دهید.

آدرس: سعادت آباد، بالاتر از میدان کاج، خیابان عبقری (دوم)، بلواربهزادشمالی، نبش باغستان یکم، مجتمع فنی تهران، طبقه پنجم واحد منابع انسانی (و کاریابی)

راه های ارتباطی:

تلفن ثابت: 22369521-021

تلفن: 0212729 داخلی 2081

واتساپ: 09031418966

www.azki.com:منبع